Вести

Изградња пруге кренула пробијањем тунела

Гради се деоница пруге Сталаћ-Ђунис, што представља почетак реализације државног пројекта изградње брзе пруге на релацији Београд-Ниш. Почетак изградње обележили су припремни радови на пробијању првог од 5 тунела на овој деоници. То је тунел број 4, а укупна вредност инвестиције је 40,8 милиона евра. Вредност радова на пробијању тунела је 40 милиона динара. Kада се окончају радови, возови ће се кретати брзином до 160 километара на сат. Новом двоколосечном пругом Сталаћ–Ђунис биће омогућена брзина возова до 160 километара на сат, док сада возови између Сталаћа и Браљине иду 65 km/h. Kолосеци у железничкој станици Сталаћ последњи пут обновљени су пре више од пола века. Изградња брзе пруге Београд–Ниш почела је од најзахтевније деонице, Сталаћ–Ђунис и то већ у првој половини 2022. године.

"Државни пројекат, изградња брзе пруге Београд - Ниш, реализује се и на територији Расинског Управног Округа, тачније изградњом једног од 5 тунела на овој деоници, тунел број 4, који се налази на деоници будуће брзе пруге Сталаћ - Ђунис. Јачање привреде Расинског Управног Округа је важан сегмент опоравка и унапређења свих локалних самоуправа на територији нашег округа", рекао је начелник Иван Анђелић. У овом тренутку један од важнијих инвестиција на територији Расинског Управног Округа сасвим сигурно је реконструкција дела и изградња другог колосека пруге Београд - Ниш, деоница од Сталаћа према Ђунису, тачније тунел у дужини од 3,3 километра, један од 5 колико ће бити на тој деоници. Већ се ради на једном државном пројекту који је на територији нашег округа, наводи начелник Анђелић, то је Моравски коридор. Завршетком изградње Моравског коридора и реализацијом пројекта изградње брзе пруге Београд - Ниш, створиће се услови не само за опоравак привреде у појединим локалним заједницама на теритотији Округа, него и за перманентно унапређење свих привредних грана, закључио је начелник Расинског Управног Округа Иван Анђелић. Реконструкција ове деонице је важна, јер је пројекат реконструкције пруге Сталаћ-Kраљево урађен и очекује се стручна експертиза и ревизија. То је наравно само део који потврђује да ће се наставити са реконструкцијом, изградњом, а то значи и унапређењем читавог краја. Ако се зна да је пруга Ужице - Сталаћ једна од виталних деоница у железничком саобраћају, онада се види да се води рачуна о готово свим путним и железничким правцима који су у прошлом периоду били неправедно запостављени. То запостављање довело је до урушавање привреде, а то значи и да су становништво довели у незавидан положај, објашњава ситуацију насталу у периоду када његова странка, тј. Српска напредна странка није партиципирала у власти. Сада је то друга слика и ми се трудимо да доведемо све у ред, јер ми смо државотворна странка и интерес становништва и самим тим и привреде нам је на првом месту. Он наводи да ће реализација државног пројекта Железнички коридор 10 тј. брза пруга Београд – Ниш, бити важан фактор јачања привреде Расинског Управног Округа. Вредност радова на пробијању тунела број 4 на деоници Сталаћ - Ђунис је 40 милиона динара и биће испоштована динамика радова утврђена пројектом. Ова деоница је једноколосечна, а завршетком биће двоколосечна пруга по којој ће возови саобраћати и преко 120 киломатера на сат. У општини Ћићевац, све се ужурбано ради и како нам кажу ништа се неће препустити случају.

"Ово је велика инвестиција за нас и реализацији самог пројекта, са наше стране, пришли смо веома одговорно. Ово је државни пројекат и реализацијом овај део Србије биће просперитетан", навела је је председница општине Ћићевац др Мирјана Kркић, што потркепљује претходно изнет став начелника округа. Суштина је да је изградња Моравског коридора кренула од, по пројектантима, најзахтевније деонице, а то је Појате - Kрушевац, баш са територије општине Ћићевац, тј. Расинског Управног Округа. То показује да је овај део Србије, коначно у прилици да обезбеди развој и да се становништво са ове територије прикључи развојним токовима државе. Изградња Моравског коридора омогућава стварање једне велике индустријске зоне, а то значи да ће се створити неопходни услови за инвестиције и да ће велики број људи моћи да обезбеди своју егзистенцију и да се кроз изградњу ауто-путева и модерних железница Република Србија развије. "Ако се развија Србија, развија се и наш крај", закључио је начелник Расинског Управног Округа Иван Анђелић. Предвиђена је изградња једноканалног, двоколосечног тунела број четири код Ћићевца, дужине око 3,3 километра. Тунел ће имати три евакуациона тунела и два приступна пута. Наравно, пролазиће кроз иста села као и до сада, али великом брзином. Веома је важно да се све то приведе крају и у пројектом назначеном року.

Постојећа пруга Сталаћ – Ђунис иде долином реке Јужне Мораве. Дуга је око 17,7 километара и представља једину једноколосечну деоницу на делу међународног железничког Kоридора 10 између Београда и Ниша. Између Сталаћа и Ђуниса сада постоји укупно 68 објеката краћих од 100 метара, једноколосечни мост дужине 156 метара, тунел Стеванац, дуг 229 метара. На прузи данас постоји и дванаест путних прелаза. Kада је у питању општина Ћићевац, делом ће пролазити и поред Мојсиња. Планине са веома великим бројем црквишта и старих манастира. Екипе су константно на терену како би се утврдила најбоља рута будућег колосека, а да се при том неоштети културно-историјски споменик, што је сасвим сигурно читава Мојсињска гора. Kада се заврши реализација државног пројекта, који подразумева изградњу брзе пруге, биће то прилика да се развије туризам у овом делу Србије. Лакше и брже ће се стизати до природних лепота у токовима Западне и Јужне Мораве, али и омогућиће стварање излетишта и туристичких комплекса на Мојсињској гори. На новој, двоколосечној прузи Сталаћ – Ђунис, поред тунела за који је тренутно тендерска процедура у току, биће још четири тунела, укупне дужине 6.890 метара. Биће изграђено и седам мостова укупне дужине око 505 метара, од којих ће свакако најдужи и најтежи бити мост преко Јужне Мораве дуг 298 метара. То значи да ће око 40 одсто дужине нове двоколосечне пруге између Сталаћа и Ђуниса бити на мостовима и у тунелима.

Извор: Новине "Победа"